Zoekoptimalisatie en tips
blog image

Zoekoptimalisatie en tips

Zoekmachineoptimalisatie is een proces waar zowel de webbouwer als de website-eigenaar aan kan werken. Op technisch vlak kan veel door de webbouwer worden gedaan om uw ranking in zoekmachines te verbeteren. In de meeste gevallen kunt u dit niet zelf en heeft u een webbouwer als Bluesphere nodig. Toch zijn er ook veel dingen die u zelf kunt doen.
 

Wat kunt u als website-eigenaar doen om uw website hoger in zoekmachines als Google te laten staan?

  1. Bepaal uw doelgroep en zoekwoorden
    Wanneer u weet voor wie u de website maakt, kunt u inschatten welke zoekwoorden deze doelgroep zal gebruiken om bij uw site te komen. Heeft u bijvoorbeeld een autobedrijf in Den Haag, dan zou u hierop met uw paginateksten (en andere hieronder beschreven hulpmiddelen) kunnen inspelen door de zoekcombinaties "Autodealer den haag", "Auto kopen in den haag" of "BMW kopen" vaak te verwerken in uw paginateksten.

    • Google keywordtool helpt u inzicht te krijgen hoeveel mensen naar uw zoektermen Googlen.
       

  2. Plaats kwalitatief hoge content.
    Elke tekst die u plaatst levert mogelijk bezoekers op en biedt zoekmachines de kans om uw site aan bezoekers te presenteren. Wanneer u teksten plaatst die mensen daadwerkelijk willen lezen zullen zoekmachines merken dat de kwaliteit van de tekst hoog is. Mensen hebben immers hun antwoord gevonden en zullen na het lezen van uw sublieme webpagina niet verder hoeven te zoeken in de andere zoekresultaten. Google 'merkt' dus dat een site kwalitatief hoge content biedt voor een bepaalde zoekcombinatie door de manier waarop bezoekers afhaken of juist doorzoeken.
     

  3. Zoekmachinevriendelijke URLs
    De pagina "www.bluesphere.nl/marketing" wordt beter gevonden op zoekwoord "marketing" dan de pagina "www.bluesphere.nl/?pagina=12234", zelfs al wijzen zij naar dezelfde pagina. Het beheersysteem ?Drupal? waarmee Bluesphere werkt, heeft hiervoor bij elke pagina een eenvoudige mogelijkheid. Klik hiervoor bij het aanmaken van een nieuwe pagina op 'URL-pad instellingen' en voer een URL alias in.
     

  4. Neem zoekwoorden op in titels (title-tags) van linkjes en menu-items
    Elke link op de website kan een verborgen titel-veld bevatten. Dit veld wordt als popup getoond wanneer bezoekers hun muis eventjes op deze link houden en kan zoekmachines voorzien van informatie over deze link. Probeer dus enkele belangrijke zoekwoorden op te nemen in deze titel. Voorbeeld: Wanneer er een link naar de pagina "contact" wordt aangemaakt kunt u als titel van deze link de volgende tekst gebruiken; "Neem contact op met autobedrijf X voor een gloednieuwe BMW".
    Het beheersysteem ?Drupal? waarmee Bluesphere werkt, heeft hiervoor een eenvoudige mogelijkheid. Klik met de rechtermuisknop op de link en klik vervolgens op "Link wijzigen". Vul daarna het titel veld in met een korte relevante tekst.
     

  5. Neem zoekwoorden op in >alternatieve teksten (alt-tag) bij elke afbeelding
    De alternatieve tekst zou bij elke afbeelding gevuld moeten zijn om visueel beperkte bezoekers te voorzien van informatie over de getoonde afbeelding. Ook zoekmachines kunnen geen afbeeldingen bekijken zoals mensen dat kunnen en hebben de alt-tag nodig om informatie over het plaatje te achterhalen. Het beheersysteem ?Drupal? waarmee Bluesphere werkt, heeft hiervoor een eenvoudige mogelijkheid. Klik met de rechtermuisknop op de afbeelding en klik vervolgens op "eigenschappen". Vul daarna het alt-veld (alternatieve tekst) in met een korte relevante tekst.
     

  6. Kies een domein die aansluit bij de zoekwoorden waarop u gevonden zou willen worden
    Wanneer het waarschijnlijk is dat uw doelgroep de zoekwoorden "Auto kopen den haag" vaak zal Googlen, is het te overwegen om een domein zoals www.auto-kopen-denhaag.nl te registreren. Wanneer de zoekterm sterk overeen komt met de URL, is er een grotere kans dat u hoog in de zoekresultaten gaat scoren op deze zoekwoorden.
     

  7. Zorg voor 'Verse' content
    Wanneer een website vaak verbetert, krijgt deze een hogere kwaliteitsscore van Google en andere zoekmachines. Verse websites komen dus per definitie hoger in google dan bedorven websites (websites met inhoud die al maanden onveranderd is). Een leuke manier om de website vers te houden is bijvoorbeeld een blog te starten. Bluesphere heeft hier veel ervaring mee en kan zonodig uw blog linken aan Social media-sites als Facebook en Twitter.
     

  8. Zorg voor backlinks van drukbezochte/populaire websites
    Backlinks zijn andere websites die naar uw website linken. Hoe meer links u verzamelt van kwalitatief goede sites, hoe hoger zoekmachines de kwaliteit van uw website schatten en hoe hoger u in de resultaten verschijnt. Links vanaf kwalitatief lage sites (of zogenaamde link-parks), zijn na de laatste updates van Google niet veel meer waard.


Wilt u meer weten of wilt u een analyse van uw website laten uitvoeren? Naast deze tips zijn er achter de schermen (technisch) ook vele dingen die de resultaten kunnen verbeteren. Neem hierover contact op met Bluesphere.