Tips bij het opzetten van uw homepage
blog image

Tips bij het opzetten van uw homepage

Uit uw homepage moet snel blijken wat het doel van de site is, waarom dit voor de bezoeker nuttig is en hoe de bezoeker deze waarde kan "ontvangen". De meeste bezoekers lezen geen webpagina's, maar scannen met hun ogen vluchtig naar nuttige informatie. Bezoekers komen op de site met een bepaald doel, het kopen van een product, of het beantwoorden van een bepaalde vraag. Dit wil de bezoeker zo snel mogelijk voltooien. In het scan-proces vallen afbeeldingen, grote knoppen en teksten met een groot lettertype het meest op. Websitebeheerders kunnen hier slim gebruik van maken door een zogenaamde "banaan" aan de webpagina toe te voegen. Een banaan is een grote, overduidelijke knop of tekst waarop de bezoeker kan klikken om zijn doel te bereiken. De bezoeker kan dus vergeleken worden met een aap die zijn banaan zoekt.

Een aantal tips bij het opzetten van uw homepage:

  • Plaats niet teveel tekst op uw homepage, de meeste mensen lezen weinig teksten. Uitgebreid toelichting geven kan op een "Over ons" pagina.

  • Vergeet niet (kort) te vermelden wat u doet

  • Mensen focussen op afbeeldingen. Maak hier gebruik van.

  • Vergeet geen duidelijke vervolgactie (banaan) voor uw bezoeker in te richten. Een grote knop werkt in de meeste gevallen uitstekend.

  • Plaats maximaal 1 banaan per pagina. Het plaatsen van meerdere bananen werkt verwarrend.

  • Maak gebruik van het AIDA model. Hieronder meer informatie.

Voorbeeld uitwerking AIDA-model

 

 

Het AIDA model

Denk bij het samenstellen van uw homepage, of een advertentie (zoals een banner, of een advertentie in de krant), goed na over de elementen uit het AIDA model. Dit model is eind 19e eeuw ontwikkeld door St. Elmo Lewin en werd gepubliceerd in het artikel "Theories of selling" in 1925. Alle elementen zijn noodzakelijk bij het maken van een verkoop of lead, maar wanneer deze niet wordt aangehouden is het gemakkelijk een element over het hoofd te zien. 

  • Aandacht (Attention)
    "iets" moet de aandacht van de bezoeker trekken, in het geval van een advertentie betekent dit: opvallen tussen de rest, of voldoende nieuwsgierigheid opwekken.

  • Interesse (Interest)
    nadat de aandacht van de bezoeker op u is gefocust, hoe raakt de bezoeker ge?nteresseerd in u, of uw product? Waarom is het product aantrekkelijk?

  • Drang / verlangen (Desire)
    Hier moet u de bezoeker overtuigen dat het product of de dienst ook waardevol is voor hem of haar. Slechts wanneer de bezoeker de waarde van uw product inziet zal deze er geld voor over hebben.

  • Actie (Action)
    De banaan, hoe kan de bezoeker actie ondernemen? Dit kan een knop zijn om op te klikken, een telefoonnummer om te bellen, of een datum waarop een evenement plaatsvindt.

Hulp nodig bij het vinden van de meest succesvolle manier om uw doelgroep te benaderen? Neem contact op met Bluesphere.